Marka to indywidualny zbiór wyobrażeń, odczuć konsumentów dotyczący firmy, produktu lub usługi. Działania brandingowe mają za zadanie tworzyć owe wyobrażenia i odczucia wśród odbiorców, potencjalnych klientów.
Mają budować świadomość marki w grupie odbiorców.
Poprzez przemyślane spójne działania mamy wzbudzać pożądane skojarzenia z marką, tworzyć pewne pozytywne wyobrażenia związane z produktem, usługą lub samą firmą. Mamy dać odbiorcy obietnicę określonych korzyści i dzielić z nim wspólne wartości.
Solidna marka, czyli jaka
Czasem jednak coś zawodzi i mimo wysiłku włożonego w kreowanie wizerunku marki okazuje się, że jest ona daleka od założonego celu. Nie wyróżnia się na tle konkurencji, nie wzbudza pożądanych skojarzeń, wyobrażeń na temat swojej oferty czy firmy, ginie w gąszczu komunikacji medialnej, nie wzbudza zaufania.
Każda marka chce wzbudzać zaufanie wśród potencjalnych klientów, jednak dla firm z branży budowlanej jest to szczególnie istotne. Marki budowlane pragną być postrzegane jako solidne, godne zaufania, dające wsparcie, dostępne, bliskie odbiorcy, dzielące z nim te same wartości (komfort, bezpieczeństwo, radość życia).
Wiele firm, także z branży budowlanej w pewnym momencie (najczęściej po przeprowadzonych badaniach) orientuje się, że ich marka jest postrzegana zupełnie inaczej niż zakładała, że jest.
Co wtedy?
Po pierwsze analiza. Musimy ustalić co zostało zrealizowane i dlaczego nie zadziałało.
Po drugie musimy jasno określić cel i opracować strategię, dzięki której go osiągniemy.
Kolejnym etapem będzie stworzenie właściwych narzędzi (np.materiały wideo, grafiki, teksty, infografiki) i dobranie kanałów dzięki którym dotrzemy z przekazem do właściwych odbiorców.
Koniecznie musimy zadbać o spójność wysyłanego przekazu we wszystkich kanałach jakie wykorzystujemy w komunikacji medialnej. Tylko dzięki temu możemy liczyć na właściwy jego odbiór.
I ostatnia rzecz, o której koniecznie należy pamiętać, o brand musimy dbać stale, nie wystarczy raz wypracować pozytywnych dla nas skojarzeń. Musimy ciągle o nie zabiegać i wciąż tworzyć je na nowo.
Autor: Urszula Gregiel Dyrektor Działu Sprzedaży Bezpośredniej
w Cormedia