Agnieszka Klepacka jest twórczynią i współwłaścicielką agencji Cormedia. Założyła pierwszą w Polsce sieć tematyczną BUDOWNICTWOonline. Opracowuje i realizuje strategie marketingowe dla największych marek w branży budowlanej. Zaczynała od aktywności w ramach digital marketingu i rozwija projekty reklamowe dla większości producentów materiałów budowlanych, na rynkach lokalnych i zagranicznych. Dziś zarządza zespołem opracowującym i realizującym projekty, w ramach zintegrowanych strategii reklamowych i contentowych. Agencja Cormedia jest wyłącznym patronem medialnym Konferencji Nowa Ja – Moc kobiet w budownictwie.
Rozmowa z Agnieszką Klepacką – prelegentką na konferencji Nowa Ja – Moc kobiet w budownictwie
Marketing w internecie – jak czują się w tej branży kobiety?
Agnieszka Klepacka: Dziś to w dużej mierze kobiety decydują o kształcie i kierunkach rozwoju marketingu w internecie. Jednak nie zawsze tak było. Przez długi czas ta branża była zdominowana przez mężczyzn, szczególnie na wyższych stanowiskach menadżerskich. Dziś kobiety czują się pewne i spełnione, pracując w tej dynamicznej dziedzinie, która oferuje liczne możliwości rozwoju zawodowego i kreatywnego. W dużej mierze dzięki pracy zdalnej, która często pozwala na lepsze pogodzenie życia zawodowego z prywatnym – kobiety decydują się na podjęcie ścieżki zawodowej związanej z digital marketingiem.
Jednak jak w każdej branży, tak i w tej, kobiety napotykają szereg wyzwań. Nierówności płacowe, brak równowagi płci na wyższych stanowiskach oraz stereotypy związane z płcią mogą wpływać na ich doświadczenia zawodowe. Warto podkreślić, że wiele firm i organizacji podejmuje działania promujące równość płci i wspieranie kobiet w ich karierze.
Wspólnota kobiet w marketingu internetowym jest silna. Wiele z nas angażuje się w inicjatywy, takie jak mentoring, networking czy grupy wsparcia, które pomagają w budowaniu pewności siebie i rozwijaniu umiejętności. Dzięki temu kobiety mogą czerpać inspirację i wsparcie od innych profesjonalistek, co przyczynia się do ich sukcesu w branży.
Jakie Pani kompetencje okazały się najbardziej potrzebne, by osiągnąć sukces zawodowy?
Agnieszka Klepacka: Na pewno umiejętność słuchania. Ważne, aby wyłapać, usłyszeć i przyswoić, to co najważniejsze w otaczającym nas szumie informacyjnym. Dzięki tej umiejętności można lepiej zrozumieć potrzeby klientów, a dzięki temu budować swoją przewagę konkurencyjną. Ludzie wolą mówić niż słuchać. Przy dzisiejszym bardzo wyraźnym trendzie kreowania i podkreślania własnej podmiotowości – umiejętność słuchania może okazać się kluczową kompetencją w biznesie.
Na drugim miejscu w mojej hierarchii kompetencji stawiam umiejętność komunikowania się. Jasna i efektywna komunikacja z zespołem oraz klientami jest niezbędna do realizacji projektów zgodnych z ich potrzebami, oczekiwaniami i wyobrażeniami. Umiejętność słuchania i przekazywania informacji w sposób zrozumiały, jest kompetencją strategiczną w agencji reklamowej.
Jako trzecią najbardziej potrzebną kompetencję wskażę umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia. W dzisiejszym świecie marketingu umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków na ich podstawie jest niezwykle ważna. Dzięki temu mogłam podejmować bardziej świadome decyzje i optymalizować wszystkie działania, realizowane w imieniu naszych klientów oraz firmy.
Internet to moc, również w branży budowlanej. Czy kobiety potrafią równie dobrze jak mężczyźni zrealizować projekty digitalowe dla budowlanki?
Agnieszka Klepacka: Nawet lepiej. W moim ponad dwudziestoletnim doświadczeniu w zarządzaniu zespołem Accountów, pracujących dla klientów budowlanych, kobiety sprawdzają się o wiele lepiej. Są bardziej zdeterminowane, systematyczne, a tym samym efektywne. Oczywiście są też przypadki wybitnych mężczyzn na tym stanowisku (tacy też pracują w Cormedia), ale oni raczej są potwierdzeniem reguły. Kobiety bezwzględnie rządzą w tej dziedzinie. Błyskawicznie się uczą, wchodzą w specyfikę działania danej kategorii budowlanej i szybko stają się jej ekspertami.
W pracy z klientami budowlanymi bardzo ważna jest umiejętność przekazywania wiedzy. Edukacja jest kluczowa dla większości projektów, które realizujemy. Klient musi być świadomy, na co się pisze, z czym wiąże się dana strategia i w jaki sposób najefektywniej będzie można ją zrealizować. Kobiety w mojej firmie świetnie sobie z tym radzą. Potrafią doskonale tłumaczyć i zarażać pasją.
Serdecznie dziękuję za rozmowę
Joanna Zawadzka – agencja Cormedia