tel: + 48 22 401 25 33    e-mail: sprzedaz@cormedia.pl

Aktualności

lut 08

LIVE COMMERCE – o co w tym chodzi?

W ciągu ostatnich dwóch lat live commerce zyskał dużą popularność na całym świecie, w tym również w Polsce.

LIVE COMMERCE – o co w tym chodzi?
W ciągu ostatnich dwóch lat live commerce zyskał dużą popularność na całym świecie, w tym również w Polsce.
Popularność tego zjawiska sprzedażowego wiąże się oczywiście z utrudnieniami, jakie sprowadziła na tradycyjną – stacjonarną sprzedaż pandemia COVID-19. W handlu jak w przyrodzie nie ma miejsca na pustkę. Sprzedaż online jak wiemy ma swoje ograniczenia związanie z prezentacją produktów, interakcją sprzedającego z kupującym itp. Sprzedaż w ramach live commerce może stanowić coś pomiędzy sprzedażą stacjonarną a sprzedażą online, niwelując część naturalnych ograniczeń e-commerce.

Jakie były początki LIVE COMMERCE?

Live commerce to trend, który został zapoczątkowany w Chinach w 2014 roku. Sesja live commerce to tak zwany „lajw” prowadzony przez przedsiębiorcę, celebrytę, influencera lub osobę prywatną. Podczas streamowania, prowadzący oferuje różne przedmioty, które są na sprzedaż, wchodzi w interakcję z odbiorcami i komunikuje się z nimi w czasie rzeczywistym.
Firmy i sklepy, które chcą wykorzystywać live streaming do sprzedaży, mogą korzystać z różnych narzędzi. Najpopularniejszy w polskich realiach jest oczywiście Facebook. Jednak duże zainteresowanie tą formą sprzedaży sprawia, że powstaje coraz więcej kopii rozwiązań z Chin, czyli dedykowane platformy live commerce.
Na rynku polskim możemy obserwować rozkwit butików online. Z tej formy sprzedaży korzystają głównie marki odzieżowe, obuwnicze, biżuteryjne, kosmetyczne oraz dystrybutorzy elektroniki. Coraz częściej po live commerce sięgają globalne marki, takie jak: IKEA, M.A.C., Levi’s, Ralph Lauren, Sisley i Burberry. Korzysta też Tiffany i sprzedając diamentowe kolie warte 3 500 $ każda. Jednym z większych polskich graczy w tym obszarze jest marka CCC.

LIVE COMMERCE – czy warto?

Zdecydowanie tak. Wystarczy dopasować język, formę i medium do grupy docelowej. Duże znaczenie ma również wybór prowadzącego. Podstawą jest wiarygodność i swoboda w prezentowaniu wybranych towarów/produktów. Im bardziej charyzmatyczny jest prowadzący, tym lepszych efektów można się spodziewać.
W live commerce świetnie sprawdzają się również duety. Prezentacja produktów ma wówczas charakter rozmowy, dyskusji. Podnosi to atrakcyjność wydarzenia, sprawia, że użytkownik staje się jego częścią. Może komentować lub zadawać pytania w czasie rzeczywistym za pośrednictwem czatu.
Bardzo ważne jest, aby precyzyjnie została dobrana grupa docelowa takich działań. Dla każdego podmiotu będzie ona nieco inna. Osoby, które zaprosimy do udziału powinny być potencjalnymi klientami mogącymi dokonać zakupu. Promując takie wydarzenie warto skorzystać z precyzyjnego targetowania reklam na grupę docelową marki/sklepu.
Oczywiście również czynnik ceny nie jest tu bez znaczenia. Ważne, aby zachęcić uczestników – jakimś atrakcyjnym bonusem wynikającym z udziału w danym wydarzeniu. Tzw. lajw trwa zazwyczaj kilkadziesiąt minut i czas na zakup na specjalnych warunkach jest oczywiście ograniczony. Sprawia to, że potencjalni klienci muszą dokonać zakupu dosyć szybko. Rabat, specjalna cena czy bonus mogą się zatem okazać czynnikiem decydującym w sprzedaży.
Zakupy z kodem rabatowym to w e-commerce podstawa. Użytkownicy internetu, którzy korzystają ze sklepów on-line szukają okazji na zakupy określonych produktów w tzw. dobrej cenie. Możliwość porównywania cen, parametrów produktów, warunków dostawy i dostępności, sprawiają, że to środowisko musi operować rabatami, aby być konkurencyjnym i atrakcyjnym dla kupujących.

Czy LIVE COMMERCE utrzyma się jako forma sprzedaży?

W naszej ocenie zdecydowanie tak. Jest to szybka, skuteczna, wygodna i lubiana przez konsumentów forma dokonywania zakupów. Tak długo, jak będzie generowała przychody, będzie wykorzystywana przez przedsiębiorców. Szacuje się, że w najbliższym czasie udział live commerce w całej sprzedaży e-commerce będzie stanowić 30%.
Kluczowe dla tego zjawiska są trzy elementy: ograniczony czas, specjalna cena oraz możliwość prezentacji produktów i podejmowanie relacji z kupującymi w czasie rzeczywistym. Specjaliści Cormedia pomagają przejść naszym klientom cały proces i wspierają ich na każdym etapie organizacji i realizacji wydarzeń live commerce.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do kontaktu!

Agnieszka Klepacka
Dyrektor Handlowy w Cormedia

Zobacz także

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *