tel: + 48 22 401 25 33    e-mail: sprzedaz@cormedia.pl

Aktualności

sty 27

Z dźwiękiem czy bez?

Muzyka jest jednym z kluczowych elementów skutecznego marketingu. Dziś dobry content to taki, który jest rozpoznawalny, kojarzy się z daną marką i przywołuje wyłącznie pozytywne skojarzenia i odczucia.
Współczesny content nie tylko musi dobrze wyglądać za sprawą grafik i angażujących filmików, ale również bardzo dobrze brzmieć.

Dźwięk wizerunkowy

Budowanie wizerunku marki i oddziaływanie na klienta poprzez dźwięk w postaci melodii, rytmu czy komunikatów głosowych – jest dziś powszechną praktyką. Bardzo często za sprawą dźwięku jesteśmy w stanie stworzyć kompletny przekaz, który zostanie zapamiętany i wyróżni markę na tle konkurencji. Faktem jest, że muzyka łagodzi obyczaje i przywołuje wspomnienia. W promocji i sprzedaży chodzi o to, aby przywołać wyłącznie te dobre i pozytywne.
Udźwiękowienie reklam nie jest niczym nowym. Większość globalnych marek dysponuje własnym Sound Logo, równie rozpoznawalnym, jak jego obraz graficzny.

Czym jest Sound Logo?

To charakterystyczny dla marki dźwięk lub melodia, które są uzupełnieniem logo wizualnego. To motyw muzyczny, będący komponentem wizerunku marki. W dobie intensywnego rozwoju w obszarze multicontentu (szczególnie tego dostępnego w różnego rodzaju kanałach komunikacji internetowej) odgrywa coraz większą rolę. Coraz większa jest również świadomość wagi tego elementu w tożsamości marki. Sound Logo stało się częścią naszej popkultury i czy chcemy tego czy nie, większość z nas przynajmniej jedno potrafi zanucić.
Niezaprzeczalny wpływ muzyki na emocje i nastrój sprawia, że, aby wypromować skutecznie dany produkt czy usługę, posiłkujemy się dźwiękiem – jako narzędziem wspierającym sprzedaż. Kiedy w grę wchodzi produkcja filmów promujących markę i jej ofertę, wybór właściwej muzyki jest szalenie istotny. Nastrój i emocje często determinują sposób, jak człowiek postrzega i pamięta otaczającą go rzeczywistość.
Komunikat reklamowy, jako istotny element rzeczywistości, również podlega przekształceniom przez emocje odbiorcy. Dobrze dobrana do preferencji grupy docelowej muzyka należy do narzędzi perswazji. Przy jej udziale wprowadza się odbiorcę w przyjemny nastrój, jednocześnie nie dając czasu na racjonalną analizę odbieranych przez niego danych.
Dźwięk zawsze był i jest wykorzystywany w konkretnych celach, a przede wszystkim do wywołania określonego rezultatu w naszym zachowaniu. Treść muzyczna jest jedną z najbardziej poszukiwanych treści w sieci i warto o tym pamiętać, myśląc o tworzeniu contentu, który ma w niej efektywnie pracować.
Korzyści, jakie niesie ze sobą udźwiękowienie contentu:

  • Wzmocnienie brandingu. Odpowiednia muzyka to znak rozpoznawczy podobnie jak logo.
  • Wyróżnienie na tle konkurencji. Muzyka buduje emocje, a emocje wpływają na skojarzenia związane z marką.
  • Decydując się na udźwiękowienie contentu – wykorzystujemy więcej narzędzi oddziaływania na odbiorę. Większa jest szansa na to, że przekaz dotrze do użytkownika i zostanie zapamiętany. Jeśli ktoś jednak nie lubi oglądać z dźwiękiem, to zawsze może go wyciszyć. Czym jednak byłaby „Piękna i długa reklama Apartu” bez dźwięku? Czy materiał zyskałby taką popularność w sieci?
  • Możliwość precyzyjnego targetowania odpowiednio udźwiękowionego contentu. Jeśli znamy naszego odbiorcę, możemy określić jego zainteresowania, wiek, płeć i miejsce zamieszkania – możemy dobrać muzykę, dźwięk tak, aby trafić w jego oczekiwania i preferencje. Indywidualne podejście do udźwiękowienia contentu doskonale sprawdza się w tworzeniu treści dedykowanych na wybrane rynki. Inna muzyka będzie efektywna w komunikacji na Wyspach Brytyjskich, a inna np. na Węgrzech. Tam, gdzie chcemy skorzystać z możliwie największej liczby pozytywnych skojarzeń, postawmy na preferencje muzyczne danej grupy.

Facebook i Instagram a video

Video jest jednym z najważniejszych segmentów reklamy internetowej. Od pewnego czasu najbardziej atrakcyjnymi platformami komunikacji reklamowej w formie klipów video (30- i 15-sekundowych) są dla branży Facebook i Instagram.
W przypadku Facebooka i Instagrama, a także kilku innych serwisów, filmiki uruchamiają się tam automatycznie w systemie autoplay, jednak domyślnie są odtwarzane z wyłączonym dźwiękiem. Odbiorca decyduje czy w ciągu pierwszych sekund reklamy włączyć fonię, kliknąć na przekaz, czy też zignorować klip i przejść do kolejnych treści.
Zarówno reklamodawcy, jak również my, jako agencje, stoimy przed dużym wyzwaniem: W jaki sposób przyciągnąć do reklamy odbiorców przyzwyczajonych do tego, że przekaz video jest integralnym połączeniem obrazu i dźwięku, za pomocą samego obrazu? I jak sprawić, by skonsumowali content w całości?

Efektywne 15 sekund

Z doświadczenia wiemy, że to pierwsze 3 sekundy klipu są najbardziej istotne z punktu widzenia budowania wskaźników brandowych. Dlatego kluczowe staje się dostosowanie materiału video do specyfiki kanału. Dobrze sprawdza się umieszczenie napisów w materiale video, albo migającej ikony głośnika w pierwszych paru klatkach filmu. Dzięki temu zyskujemy szansę na wzbudzenie zainteresowania konsumenta. W mediach społecznościowych preferowana jest długość 15 sek. Taki content osiąga najwyższą efektywność.
W ramach publikacji na YouTube – bardzo dobrze sprawdza się content o długości około 30 sek. i dotyczy to komunikacji praktycznie we wszystkich grupach docelowych, dla jakich realizujemy produkcje.
Dlatego tworząc content video warto mieć na uwadze zarówno możliwości, jak i ograniczenia.
Pamiętajmy – by przekaz był efektowny i skuteczny, musi dobrze wybrzmieć. Sprawmy, aby nasz multicontent się wyróżniał, odwoływał do pozytywnych doświadczeń i dał się zapamiętać z jak najlepszej strony!

Agnieszka Klepacka
Dyrektor Handlowy Cormedia

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *