Ależ to był 8 marca! 200 kobiet pełnych energii, kreatywnych, ambitnych, silnych, a jednocześnie tak bardzo kobiecych, spotkało się na konferencji „Nowa Ja w Budownictwie”. Przyjechały z wielu miejsc Polski, by posłuchać, ale i opowiedzieć, czerpać z doświadczeń innych, ale i podzielić się swoimi, chłonąć wiedzę, ale i przekazać swoją.
Mówiły: Jesteśmy po to, by siebie wspierać, a nie oceniać!
Zbuduj swoją przyszłość w budownictwie
To było hasło przewodnie konferencji, która przyciągnęła około 200 kobiet z szeroko pojętej budowlanki. 8 marca, w Święto Kobiet, rozmawiały o przyszłości budownictwa przez pryzmat swoich doświadczeń. Jak określiła Agnieszka Klepacka – dyrektor agencji Cormedia (mieliśmy przyjemność być Patronem Medialnym tej konferencji) – przyszłość jest jak najbardziej optymistyczna. W samej budowlance, jak i w różnych działaniach wokół niej (m.in. mediowych), pozycja kobiet jest coraz silniejsza. Jesteśmy ambitne, otwarte na nowe, wielozadaniowe, odpowiedzialne i perfekcyjne… A to są zalety najlepszych fachowców! – podsumowuje Agnieszka.
A jednak właśnie w Święto Kobiet w salach centrum konferencyjnego w Warszawie mówiło się o kulturowych ograniczeniach, które spychają kobiety na dalszy plan. W kwestii finansowej również jest wiele do zrobienia – jak wynika z badań przytoczonych na konferencji, o równości płac niestety nie ma w budowlance mowy – na stanowiskach kierownika budowy kobiety otrzymują płace nawet o 18% niższe, niż mężczyźni!
Dla nas, jako agencji mediowej, która wspiera branżę budowlaną, uczestnictwo w tym spotkaniu było niezwykle ciekawym doświadczeniem. Możliwość posłuchania tak wielu ambitnych, kreatywnych, wykształconych kobiet, to był doskonale spędzony czas właśnie 8 marca.
Inspiracja do zorganizowania kobiecej konferencji
Kto pamięta Irenę Kwiatkowską w roli Kobiety Pracującej (w kultowym serialu „Czterdziestolatek”), to pamięta także jej słowa: ja jestem kobieta pracująca, żadnej pracy się nie boję! Wręcz idealnie te słowa odnoszą się do Pań, które spotkały się na pierwszej (i miejmy nadzieję nie ostatniej) konferencji „Nowa Ja – Zbuduj swoją przyszłość w budownictwie” zorganizowanej przez Annę Żmudę.
Anna Żmuda – organizatorka
- Kim jest Ania i skąd pomysł na taki event? Anna Żmuda jest magistrem inżynierem budownictwa i od 10 lat pracuje w branży budowlanej. Posiada uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Pracowała na budowach po stronie generalnego wykonawcy, a obecnie pracuje po stronie inwestora.
- Inspiracją do zorganizowania spotkania kobiet z branży budowlanej było szkolenie, prowadzone przez Ewę Matuszak, znaną w internecie jako @Baba z budowy. Okazało się, że mimo, iż obie panie pracują w różnych sektorach, to napotykają podobne trudności i postanowiły, że dobrze byłoby omówić je publicznie.
- Organizując tę konferencję chciałam, by skorzystały z niej kobiety pracujące w branży budowlanej, będące na początku kariery zawodowej, a także te, które są w branży już długo – mówi Ania Żmuda. – Kobiety w budowlance dzień w dzień rozwijają tę branżę, a mi zależy, żeby stało się naturalnym zjawiskiem docenianie fachowości kobiet oraz ich sprawiedliwe wynagradzanie za pracę.
Profesjonalizm nie ma płci
Taki tytuł miała prelekcja Magdaleny Oskiery – dyrektor marketingu w firmie Immegas (głównego sponsora konferencji). Sytuacje zawodowe, kiedy np. Magdalena była jedyną kobietą wśród kilkudziesięciu instalatorów, pokazały jej, jak trudny wyzwaniem jest zachowanie profesjonalizmu i jednoczesne dostosowanie się do środowiska męskiego. Mężczyzna prezentujący np. pompy ciepła „z założenia” jest profesjonalny, natomiast kobieta na tym miejscu musi udowadniać, że ma wiedzę i kompetencje.
Trudno też pominąć fakt, że w zarządach firm jest tylko kilka procent kobiet.
Magdalena Oskiera (Immergas) i Agnieszka Klepacka (Cormedia) Joanna Zawadzka (Cormedia)
Praca w budowlance nie musi oznaczać rezygnacji z kobiecości
Kobiety zmieszają beton, ułożą cegłę, dopilnują prac budowlanych. Pracują przy budowie dróg, mostów, prowadzą ogromne inwestycje, ale przecież wciąż są matkami, partnerkami, córkami, babciami… O tzw. Work Life Balance również mówiło się dużo na tym spotkaniu.
Jak same uczestniczki opowiadały, w wielu sytuacjach włącza się wewnętrzny krytyk, mówiący: a dzieci? masz dla nich za mało czasu… a dom? mogłabyś więcej w nim robić… plac budowy – to nie dla kobiet. A jednak przełamują wątpliwości, stereotypy i idą dalej, czując ogromną satysfakcję z pracy w tej branży.
Anna Żmuda (Organizatorka) catering na konferencji
Budowlanka to mój świat
Pomimo wielu przeciwności, dylematów, przykrych sytuacji, kobiety chcą czerpać satysfakcję z pracy w branży budowlanej. Jest to ich świat!
Jak powiedziała Marta Rogowska, pracująca w dziale technicznych VEKA Polska: budowlanka to świat, w którym czuję się bardzo dobrze. Na ogół jestem jedyną kobietą wśród wielu mężczyzn, ale nie przeszkadza mi to. Lubię to, co robię, a niektóre zagadnienia, jak budownictwo pasywne wręcz mnie pasjonują.
Na konferencji miałam okazję się przekonać, że nie tylko dla mnie budownictwo jest światem zawodowym, w którym czuję się doskonale!
Heidi i Howard – znacie?
Jak wynika z doświadczeń kobiet działających w budowlance, mężczyźni awansują, bo mają potencjał, natomiast kobiety ocenia się na podstawie dotychczasowych osiągnięć.
Zachowania – de facto te same – w wykonaniu mężczyzn i kobiet są inaczej odbierane. Znacie eksperyment zwany Heidi i Howard? Został przeprowadzony w Columbia Business School. Heidi Roizen – odnosząca sukcesy inwestorka venture capital z Doliny Krzemowej stała się tematem badań. Połowie studentów zostało przedstawione oryginalne studium przypadku Heidi Roizen. Druga połowa grupy otrzymała to samo studium, jednak zamiast Heidi był mężczyzna o imieniu Howard. Studenci ocenili Howarda i Heidi jako równie kompetentnych, ale Howarda uznali za inteligentnego i sympatycznego lidera, zaś Heidi jako zbyt agresywną, mniej sympatyczną.
Co z tego wynika? Kobiety stają przed dylematem – by odnieść sukces, muszą się zachowywać tak, jak mężczyźni, stosować te same techniki, by zademonstrować swoje kompetencje. A jednak interpretacja tych zachowań bywa inna. Kobiety są oceniane jako samolubne, agresywne, trudne we współpracy.
- Jest więc nad czym pracować, o czym mówić i nad czym dyskutować. A zatem do zobaczenia za rok na – miejmy nadzieję – kolejnej edycji tej konferencji!
Prelegenci na konferencji (kolejność alfabetyczna):
Marzena Bart
Prowadzi Pracownię Instalacji Sanitarnych AQUAHEAT. Projektant instalacji i sieci sanitarnych, kierownik robót sanitarnych oraz inspektor nadzoru. Specjalizują się w obiektach przemysłowych oraz zabytkowych.
Agnieszka Klepacka
Twórczyni i współwłaścicielka agencji Cormedia. Założycielka pierwszej w Polsce sieci tematycznej BUDOWNICTWOonline. Opracowuje i realizuje strategie marketingowe dla największych marek w branży budowlanej.
Małgorzata Konopska-Piechurska
Zajmuje się technologią betonu, badając i tworząc nowe rozwiązania materiałowe, kontrolując jakość i diagnozując konstrukcje betonowe. Kierownik Laboratorium Betonów i Cementów.
Ewelina Kosińska
Pełniła funkcję Prezeski Zarządu firmy produkującej chemię budowlaną, która w szczytowym momencie zatrudniała ponad 100 osób i generowała przychody powyżej 10 mln euro. Członkini Rady Programowej Fundacji Firm Rodzinnych. Mentorka z ponad 7-letnim doświadczeniem.
Pamela Kwarcińska-Petryka
Organizatorka akcji #ruszzmiejsca dla studentów i studentek, wspomagającej w efektywnym szukaniu pracy, rozwoju w branży budowlanej. Inżynier budownictwa z 9-letnim doświadczeniem w branży, inżynier ds. BIM. Autorka treści na Instagramie dla studentów budownictwa w serii #StudenckiCzwartek.
Ewa Matuszak
Mgr inż. budownictwa, coach, twórczyni internetowa. Doświadczenie zawodowe w branży budowlanej zdobywała pracując w biurach projektowych i na dużych budowach. Obecnie zajmuje się zarządzaniem projektami. W sieci znana jako „Baba z budowy” – prowadzi bloga skierowanego do kobiet z branży budowlanej.
Anna Oleksiewicz
Wspólnik zarządzający kancelarii HOOGELLS Oleksiewicz sp.k., adwokat. Prezes Zarządu Związku Ogólnopolskiego Projektantów i inżynierów, którego głównym celem jest propagowanie ochrony interesów podmiotów skupiających swoją działalność na projektowaniu, usługach inżynieryjnych oraz usługach powiązanych z usługami inżynierów i projektantów.
Magdalena Oskiera
Strateg i praktyk marketingu z 18-letnim doświadczeniem zawodowym. Obecnie Dyrektorka Marketingu marki Immergas w Polsce – lidera branży hybrydowych pomp ciepła i kotłów gazowych.
Wiktor Piwkowski
Absolwent Politechniki Warszawskiej, specjalność: budowa dróg i lotnisk. Był organizatorem i dyrektorem firmy PERI Polska (1990–2010) i współorganizatorem firmy PERI Ukraina (2001–2011). Od 2015 roku zajął się wdrożeniem technologii BIM w Polsce i jest liderem tego programu. Obecnie startuje z autorskim programem „Kobiety w budownictwie – wyrównanie szans”
Karolina Serafin
20 lat doświadczenia w branży budowlanej. Zdobyła uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności drogowej oraz konstrukcyjno-budowlanej. Jak mówi: Robię w drogach!
Edyta Szela
Founderka i co-CEO SUEZ Izolacje Budowlane – innowacyjnej firmy w branży budowlanej, działającej na rynku od 2008 roku. Tworzy przestrzeń dla kobiet „W rytmie serca”, wspierając je w budowaniu świadomego życia opartego na wartościach i autentyczności. Terapeutka i edukatorka metody Psychologii Doświadczeń Subiektywnych, certyfikowany coach i mentor kognitywny. Konsultantka badania kompetencji DISC D3.
Aleksandra Zielazna – Pawlukiewicz
Ekspertka ds. BIM i Zarządzania Projektami, psycholog biznesu, inżynier budownictwa. Kierowniczka zespołu BIM w SRDK Studio Śródka, założycielka AP Consulting. Autorka kilku strategii wdrożenia BIM do przedsiębiorstw. Wzmacnia kadrę zarządzającą, menedżerów i osoby pełniące funkcje BIM w rozwoju osobistym oraz w efektywnym kształtowaniu procesów projektowych.
Anna Żmuda
Posiada doświadczenie w pracy w generalnym wykonawstwie, a dziś wykorzystuje w dziale inwestycji u dewelopera. Przez kilka lat prowadziła kanał na YouTube „Concretnie na budowie”. Stworzyła „Nowa ja w budownictwie”, bo wierzy w siłę kobiet i ich pozytywny wpływ na branżę.