tel: + 48 22 401 25 33    e-mail: sprzedaz@cormedia.pl

Aktualności

sty 04

Pliki cookies, czyli o co chodzi w „ciasteczkowym” zamieszaniu?

Pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe zapisywane na komputerze użytkownika. Stanowią dane osobowe wówczas, gdy pozwalają zidentyfikować konkretnego użytkownika. Tylko wybrane rodzaje cookies mogą prowadzić do takiej identyfikacji. Zazwyczaj jednak jest to niemożliwe.

Rodzaje plików cookies

  • Niezbędne pliki cookies – to te, bez których przeglądanie strony byłoby niemożliwe.
  • Analityczne cookies – dające możliwość zbierania informacji o zachowaniu użytkowników na stronie WWW, w sklepie internetowym itp.
  • Funkcjonalne cookies – ułatwiające korzystanie ze stron WWW, np. zapamiętywanie ustawień języka czy zawartości koszyków w sklepie internetowym.
  • Reklamowe cookies – ciasteczka stron trzecich. Pozyskane z ich udziałem dane pozwalają tworzyć dokładne profile użytkowników i na tej podstawie lepiej targetować reklamy.

Ochrona prywatności a cookies

W kontekście ochrony prywatności w sieci wykorzystanie plików cookies to bardzo gorący i kontrowersyjny temat. Pierwsza wersja RODO podejmowała temat ciasteczek w minimalnym zakresie i dlatego jest on niejednoznacznie interpretowany. Unia Europejska pracuje obecnie nad nową dyrektywą w zakresie prywatności w sieci (ePrivacy). Będzie ona w dużej mierze poświęcona plikom cookies.

• Z uwagi na interes i ochronę prywatności użytkownika, zgoda RODO powinna w jasny i zrozumiały sposób przedstawić informacje o plikach cookies.
• Powinna również umożliwić prostą rezygnację z wybranych ciasteczek.
Rezygnacja z plików cookies powinna być dla użytkownika Internetu łatwa i intuicyjna. Chodzi o ręczne odznaczanie wielu różnych przycisków, które bywa uciążliwe i męczące.
Zgoda na cookies nie powinna być również milcząca. Brak aktywności ze strony użytkownika nie może oznaczać automatycznej zgody na instalację ciasteczek.
• Orzeczenie takie wydał Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2019 roku. Jego postanowienie uznaje się dziś za wzorcowe dla informowania o ciasteczkach na stronie. Śledzenie użytkownika plikami cookies można rozpocząć dopiero wtedy, gdy wyrazi na to zgodę tzw. aktywnym działaniem.

Rezygnacja z ciasteczek stron trzecich

Częścią procesu wprowadzenia zmian w plikach cookies jest rezygnacja ze stosowania 3rd cookies. To ciasteczka stron trzecich, które są instalowane na naszych urządzeniach przez inne podmioty. To zwykle duże firmy gromadzące dane z różnych miejsc w sieci.

W związku z tym mogą tworzyć stosunkowo dokładne profile użytkowników i na tej podstawie lepiej targetować reklamy. Ciasteczka stron trzecich są kontrowersyjne w kontekście ochrony prywatności, ponieważ nie są dostatecznie transparentne. Nie korzysta z nich już większość przeglądarek internetowych. Znajdziemy je jeszcze w Google Chrome ze względu na działania Google Ads i Google Analytics. Termin ich wycofania planowany jest w 2023 roku.

Nowe rozwiązanie – Consent Mode

By działania reklamowe i analityczne w systemie Google były możliwe po wycofaniu 3rd cookies, a także po zaktualizowaniu przepisów RODO – powstała propozycja nowego rozwiązania. To Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody. Jego wdrożenie jest obowiązkowe dla wszystkich właścicieli witryn, którzy korzystają z narzędzi analitycznych i kampanii reklamowych Google.

Co wprowadzenie Consent Mode oznacza dla marketerów?

  • Google Consent Mode pozwala uruchamiać lub wstrzymywać skrypty na stronie (związane z cookies: analityczne, reklamowe) zgodnie z tym, na co zgodził się użytkownik po wejściu na wybraną stronę WWW.
  • Działania te będą możliwe również w przypadku, gdy część użytkowników nie wyrazi zgody na ciasteczka. Zapewni to sztuczna inteligencja. Do korzystania z zalet tego rozwiązania niezbędne jest wdrożenie Google Analytics 4.
  • Consent Mode nie może działać bez odpowiedniego systemu do informowania o cookies. System powinien pozwolić wygenerować okno informujące o cookies zgodnie z aktualnymi wytycznymi. Bardzo pomocne są gotowe platformy do zarządzania cookies i Google Tag Manager.
  • Jednym z łatwiejszych sposobów uruchomienia trybu uzyskiwania zgody jest wykorzystanie systemu do zarządzania zgodami cookies, np. w formie wtyczki. Potrzebny do tego będzie system do zarządzania plikami cookies. Będzie on generował prawidłowe okno z informacją o cookies i zarządzał udzielonymi zgodami.
  • Niezbędny też będzie Google Tag Manager – czyli narzędzie do zarządzania skryptami na stronie.
  • Platforma do zarządzania plikami cookies pozwoli zadbać również o takie konieczne elementy, jak ewidencja zgód czy opis poszczególnych rodzajów cookies. Integracja platformy z nowym rozwiązaniem od Google to możliwość prowadzenia analityki i remarketingu nawet w sytuacji, gdy użytkownicy blokują cookies, a ciasteczka reklamowe strony trzeciej zostaną całkowicie wycofane.

Obowiązkowo dla właścicieli witryn

Tryb uzyskiwania zgody jest obowiązkowy dla właścicieli witryn, którzy korzystają z narzędzi Google. Jego niewdrożenie spowoduje zawieszenie konta. Warto więc zadbać o uruchomienie tych rozwiązań możliwie szybko. Wszystkie zmiany najlepiej skonsultować oczywiście z działem prawnym. Ochrona prywatności w Internecie to bardzo ważna kwestia i należy zadbać o jej przestrzeganie w prawidłowym kształcie.

Autor: Agnieszka Klepacka – Dyrektor Handlowy Cormedia

Zobacz także

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *