Tym razem poruszamy tematykę tekstów pisanych do Internetu na zamówienie Klienta. Bardzo często, gdy rozmawiamy z naszym Klientami o tekstach contentowych spotykamy się ze stwierdzeniami: my mamy już content, jest dużo tekstów PR-owych, więcej raczej nowych nie potrzebujemy.
W tym momencie warto wytłumaczyć różnice między tekstami PR-owymi a contentowymi. Ten pierwszy ma wypromować produkt/usługę opisując ich zalety i korzyści, jakie będzie miał użytkownik. Natomiast content skupia się przede wszystkim na wiedzy merytorycznej, na edukacji odbiorców, a przy okazji pokazuje produkt/usługę jako przykład w praktyce.
Tekst PR
Główny cel tekstu PR-owego to wyeksponowanie zalet produktu czy usług, podkreślenie cech wyróżniających na tle oferty branżowej. Dlatego już w tytule i leadzie pojawia się nazwa produktu czy firmy. Teksty PR-owe – to jest istotne:
- bardzo wyraźnie eksponują zalety produktu
- są na ogół obszerne, ogólnikowo przedstawiające temat
- pojawiają się w nich ogólne „ozdobne” stwierdzenia typu: … to kwintesencja nowoczesnej technologii i doskonałego projektowania…
- nie ma w nich konkretnych porad, a jedynie chodzi o ogólne zainteresowanie Czytelnika tematem czy produktem
- mają na ogół niewiele merytorycznych informacji edukujących odbiorcę
Przykłady tekstów PR-owych:
Okna panoramiczne Schuco
Tekst contentowy
W tym wypadku już tytuł i lead są tak konstruowane, by nie sugerowały tekstu o konkretnym produkcie. W tekście contentowym istotne są jak najciekawsze merytoryczne informacje, które zaciekawią artykułem i zachęcą do dalszego czytania. Dopiero w dalszej części artykułu są wplecione informacje o produkcie jako konkretnym przykładzie obrazującym dany temat.
Teksty contentowe – to jest istotne:
- ich celem jest przede wszystkim przekazanie dobrych merytorycznie treści powiązanych z daną grupą produktów, które firma chce promować
- w tytule i leadzie nie zamieszcza się nazwy firmy, ani konkretnego produktu
- opis zalet produktu jest wpleciony w tekst merytoryczny, poradniczy dotyczący danej branży
- są krótkie (ok. 2000-2500 znaków), bardzo konkretnie przedstawiające temat
- zamieszcza się w nich konkretne porady, odpowiadające na często zadawane przez Internautów pytania
- zawierają wiele treści merytorycznej w skondensowanej formie
Przykłady tekstów contentowych:
Poradnik VEKA Jaki kolor okien wybrać?
Instalacja grzewcza – co sprawdzić przed zimą
Jak szczelne powinny być okna?
autor: Joanna Zawadzka – redaktor w Cormedia