Kolory odgrywają ważną rolę w reklamie internetowej, ponieważ wpływają na działania i decyzje potencjalnych klientów. W zależności od kontekstu, wykorzystanie koloru w reklamie może wzmagać lub osłabiać siłę przekazu.
Jeśli chodzi o znaczenie poszczególnych kolorów, to np. czerwień kojarzy się z energią, pasją, miłością, ale też agresją i niebezpieczeństwem. Zielony kolor kojarzy się z naturą, świeżością, ale też zazdrością i chorobami. Niebieski kolor kojarzy się z niebem, spokojem, ale też chłodem i smutkiem. Żółty kolor kojarzy się z radością, optymizmem, ale też zdradą i zazdrością.
Uwaga – kolor!
W reklamie internetowej kolory są często wykorzystywane do przyciągania uwagi użytkowników i zachęcania ich do kliknięcia w reklamę. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez HubSpot, czerwony kolor jest najskuteczniejszy w generowaniu kliknięć na stronie internetowej. Warto również pamiętać o tym, że kolory powinny być dopasowane do charakteru marki oraz produktu lub usługi, którą promujemy. Na przykład, jeśli sprzedajemy produkty ekologiczne, warto wykorzystać zielenie i brązy do podkreślenia naturalnego charakteru produktów.
Kolor a decyzje zakupowe
Kolor w reklamie ma ogromne znaczenie i w dużej mierze determinuje jej skuteczność. Wybrana barwa z marketingowego punktu widzenia może mieć wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Odpowiednio dobrany kolor, jest w stanie przesądzić o tym, czy klient zdecyduje się na zakup lub kliknięcie w reklamę.
Kolory reklamy a postrzeganie produktu
Kolory i barwy w reklamie mają duży wpływ na to, w jaki sposób klienci postrzegają dany produkt, usługę lub markę. Oddziaływanie kolorów w reklamie nie powinno być lekceważone i niedoceniane. Dobierając jej estetykę, warto dopasować odpowiednią paletę barw.
Planując kolorystykę reklam, warto wziąć pod uwagę kilka podstawowych kwestii:
Co jest przedmiotem reklamy?
Różne kolory wzbudzają różne skojarzenia, dlatego kolor musisz dopasować do charakteru reklamowanego produktu lub usługi, a w przypadku marki – do jej wizerunku.
Kto jest Twoją personą marketingową?
Inne kolory stosuje się, jeżeli reklama jest kierowana do kobiet, a inne w przypadku mężczyzn. Znaczenie ma także średni wiek grupy docelowej.
Ustalić co chcemy osiągnąć?
Podkreślić ważne informacje o produkcie lub ofercie? Wyróżnić przycisk CTA i zachęcić użytkowników do konwersji? Uatrakcyjnić stronę wizualną reklamy? Wybór kolorów powinien być dostosowany do celu jaki stawiamy dla danej reklamy.
Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi i często potrafią trafnie odczytać cel kierowanych w ich stronę komunikatów. Rozwój rynku reklamy powoduje, że przeciętny odbiorca jest nią niemal nieustannie bombardowany z każdej strony. Sprawia to, że dzięki liczbie i natężeniu komunikatów sprawnie odróżnia przekazy, które niesie reklama. Rozumie ją, ale też wyuczył się nie zwracać na nią uwagi (tzw. ślepota reklamowa). W związku z tym, szukanie nowych sposobów pozytywnego oddziaływania na potencjalnych klientów, chociażby z wykorzystaniem mocy kolorów jest jeszcze ważniejsze i znaczące.
Agnieszka Klepacka
Dyrektor Handlowy Cormedia