W okresie świąt Bożego Narodzenia, internetowe kampanie reklamowe są jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie sprzedaży i zainteresowania klientów. Wiele firm decyduje się na wykorzystanie potencjału Google Ads, Programmatic, czy Social Media, aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników.
Trzeba pamiętać, że w okresie świątecznym klienci są bardziej skłonni do dokonywania zakupów, dlatego warto wykorzystać ten moment w roku i zachęcić ich do zakupów on-line.
Kampania świąteczna – banalnie prosta?
Wydawać by się mogło, że prowadzenie kampanii świątecznych jest banalnie proste, gdyż sprzedajemy w określonym czasie produkt, na który jest duże zapotrzebowanie. Należy jednak pamiętać, że taki sam lub podobny produkt, w tym okresie będą sprzedawać również nasi konkurenci. Ważne więc, aby przebić się z przekazem i dotrzeć do potencjalnych klientów. Służą temu dobrze dobrane kanały komunikacji oraz dedykowane, personalizowane kreacje reklamowe. Aby wszystko mogło zadziałać z najwyższą skutecznością należy zacząć od planowania, czyli od harmonogramu. Musi on zawierać informacje, o tym co będziemy sprzedawać, komu i w jakim okresie. Należy mieć na uwadze, że klienci zaczynają szukać pomysłów na prezenty znacznie wcześniej. W poprzednich latach wzrosty wyszukiwań na frazy: prezenty na święta, świąteczne prezenty, co na świąteczny prezent?, pomysły na prezent świąteczny – nasiliły się już w połowie października.
Termin kampanii
Dla efektywności podjętych działań kluczowym elementem będzie oczywiście termin, w którym kampania wystartuje. Do tego czasu należy precyzyjnie zdefiniować grupy docelowe kampanii, uwzględniając specyfikę okresu świątecznego.
Odpowiedni dobór fraz kluczowych
Przeglądając asortyment sklepu, należy wyodrębnić z niego produkty, które mogą stanowić prezenty świąteczne. Tworzymy z nich grupy i przyporządkowujemy odpowiednim frazom, jak na przykład: prezent dla babci na święta, prezent dla mamy, prezent pod choinkę dla chłopaka itp.
Efektywne treści reklamowe
Opracowując treści reklamowe do kampanii świątecznych, należy założyć oddziaływanie na emocje. Szczególnie dobrze w tym okresie sprawdzają się reklamy chwytające za serce i skłaniające do refleksji. Warto odwołać się do pozytywnych skojarzeń i świątecznego klimatu. Jeśli emocjonalny przekaz zostanie podparty benefitem sprzedażowym np. w postaci promocji to treść znacznie efektywniej przemówi do potencjalnych klientów.
Ograniczenie czasowe
Ważne, aby klient kupił tu i teraz, nie odkładając decyzji zakupowych. Świetnie sprawdza się tu funkcja odliczania czasu, dzięki której możemy informować o tym, ile dni zostało do Świąt. Na kreacjach warto stosować sformułowania typu: “zamów dziś”, “tylko teraz”, “tylko do…”.
Kody rabatowe
Klient dodaje produkty do koszyka i nie finalizuje zakupu? Być może szuka alternatywy w konkurencyjnych sklepach. Aby zminimalizować to zjawisko należy wykorzystać listę remarketingową na porzucone koszyki, kierując do klienta reklamę z kodem rabatowym, aby zachęcić go do powrotu na stronę i dokonania zakupu.
Wybór typu kampanii
Nie warto ograniczać się tylko do kampanii banerowych, tekstowych czy video, pamiętając o zasadzie, że im więcej punktów styku z marką, tym lepiej.
Skuteczne zarządzanie kampanią
Automatyzacja to tylko narzędzie i nie funkcjonuje w ten sposób, że po uruchomieniu kampanii wszystko będzie działo się samo. Okres świąteczny jest bardzo zmienny, tak w obszarze zachowań użytkowników, jak i konkurencji. Aby jakiekolwiek automatyczne strategie działały poprawnie, niezbędne są dane o konwersjach, a o te trudno na początku kampanii. Dlatego warto zacząć od ręcznego zarządzania reklamami na początkowym etapie kampanii.
Stworzenie modelu atrybucji
Decyzja zakupowa może trwać wiele dni i użytkownik wielokrotnie może wracać na stronę sklepu różnymi kanałami. Warto zatem śledzić na bieżąco najważniejsze ścieżki konwersji i porównywać najważniejsze modele atrybucji. Na tej podstawie można będzie podejmować decyzje o relokacji budżetu w kierunku najbardziej efektywnych ścieżek zakupowych.
Okres przedświąteczny jest dla wielu marek kluczowym sprzedażowo okresem w roku. W e-commerce warto się do niego dobrze przygotować, aby zmaksymalizować zyski i wyróżnić się na tle konkurencji. Dobrze zaplanowana kampania jest na to szansą. Warto zatem korzystać ze sprawdzonych praktyk, dzięki którym zrealizujemy zakładane cele sprzedażowe.
Agnieszka Klepacka
Dyrektor Handlowy Cormedia